نمایندگی مجاز تعمیرات سامسونگ،ال جی،دوو

نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی سامسونگ،ال جی،دوو:ماشین لباسشویی،ظرفشویی،یخچال فریزر،ساید بای ساید،مایکروفر،کولرگازی اسپیلت

نمایندگی مجاز تعمیرات سامسونگ،ال جی،دوو

نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی سامسونگ،ال جی،دوو:ماشین لباسشویی،ظرفشویی،یخچال فریزر،ساید بای ساید،مایکروفر،کولرگازی اسپیلت

آموزش تعویض فن کندانسور یخچال فریزر دوو

در این مقاله سعی داریم در رابطه با فن کندانسور یخچال فریزر دوو صحبت کنیم.نحوه ی تعویض فن کنداسور یخچال فریزر دوو ،تمیز کردن کنداسور و... را مورد بحث قرار می دهیم.قبل از این مسائل بهتر است بدانید قطعات الکتریکی شامل موتور، ترموستات، رله، محافظ جریان دریافتی موتورمی شوند و قطعات مکانیکی شامل کمپرسور، کندانسور، فیلتر یا درایر، کاپیلاری، اواپریتور می شوند.یکی از متداول ترین مشکلاتی که در مورد تعمیرات یخچال فریزر دوو پیش می آید و تعمیرکاران ما بعنوان نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی دوو با آن روبرو شده اند، این است که یخچال فریزر دوو صدای زیاد میدهد .بنابراین در این مقاله به بررسی این مشکل می پردازیم.

 

 

کندانسور یخچال چیست؟

کندانسور یخچال یکی از قطعات خنک کننده این محصول به شمار می رود. این قطعه که با نام رادیاتور نیز شناخته می شود، جزء قطعات و اجزاء مکانیکی یخچال است. کندانسور در واقع بر عکس اواپراتور عمل کرده و گاز مبرد را به مایع تبدیل می کند. فرایند کاهش دمایی که در این قطعه انجام می شود در نهایت منجر به خنک شدن محیط داخلی یخچال و مواد غذایی می گردد. بروز مشکل در رادیاتور می تواند موجب کاهش روند خنک سازی در یخچال و حتی فاسد شدن مواد غذایی شود. به همین دلیل باید در اسرع وقت اقدام به بررسی و ترمیم این قطعه نمایید. آنچه اهمیت دارد این است که ترمیم کندانسور توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود.اگر به قسمت پشتی یخچال خود نگاه کنید، تعدادی لوله ی پیچ در پیچ در کنار یا بالای موتور می بینید. این لوله ها همان کندانسور یا رادیاتور هستند. گاز مبرد یخچال یا فریون، به وسیله کمپرسور و با فشار زیادی وارد کندانسور می شود. سپس در این بخش دمای گاز کاهش پیدا کرده و به مایع تبدیل می شود. کارشناسان تعمیر یخچال معتقدند که کندانسور عمل چگالیدن گاز مبرد یا کندانس را با خنک کردن گاز مبرد انجام می دهد. به همین دلیل هم به رادیاتور، کندانسور گفته می شود. این قطعه حرارت گاز فریون را به محیط داده و به این ترتیب آن را به مایع تبدیل می کند.بنابراین لوله های کندانسور همیشه گرم هستند و می توان این گرما را به راحتی حس کرد. اگر کندانسور مشکلی داشته باشد و نتواند مبرد را به مایع تبدیل کند، فرایند خنک سازی یخچال با مشکل جدی مواجه شده و باید هرچه سریع تر این بخش را تعمیر نمود.

کندانسور یخچال چگونه کار می کند؟

کندانسور یخچال همان رادیاتور خنک کننده گاز (مبرد) یخچال می باشد. در پروسه‌ی سردسازی یخچال ، هوای اتاق از بین لوله‌های مبرد که «کویل» یا «کنداسور» نامیده می‌شوند جریان پیدا می‌کند تا گرمای گاز یا همان مبرد به بیرون منتقل شود. در طول زمان، گرد و غبار هوای اتاق در کندانسور جمع می‌شود. وقتی گرد و غبار زیاد شده، کندانسور دیگر نمی‌توانند به طور مؤثر وظیفه‌ی خود را برای خنک کردن گاز یخچال انجام دهد، از این رو عملیات خنک سازی یخچال درست صورت نمی گیرد و به کمپرسور فشار زیادی وارد میشود و حتی ممکن است باعث آسیب جدی و یا سوختن کمپرسور یخچال شود.بسیار مهم است که سالی دو بار کندانسور را تمیز کنیم تا یخچال به صورت بهینه و راحت کار کند. این کار نسبتاً آسانی است که در زیر توضیح می‌دهیم.

انواع کندانسور یخچال فریزر

کندانسور ها مدل های مختلف ، اندازه و شکل های متفاوتی دارند که ما چند نمونه را برای شما توضیح می دهیم:

۱- کندانسور هوایی یا بیرونی که در پشت یخچال فریزر به صورت یک شبکه ی نردبانی و توری شکل به رنگ سیاه می باشد و بیشتر در مدل های قدیمی به کار می رفتند، البته این نوع کندانسور چون به صورت ایستاده و مسطح پشت یخچال قرار گرفته اند گرد و غبار بسیار کمتری جذب می کنند.

۲- کندانسور پاکتی یا مکعبی یا حجمی که در کنار کمپرسور و یا زیر یخچال تعبیه شده است و حتما این نوع کندانسور باید توسط یک فن خنک شود و گرمای اطراف و درون کندانسور را مکش کرده و به سمت کمپرسور هدایت میکند. این مدل کندانسور یخچال با محیط بیرونی یخچال فریزر تماس کمتری داشته در نتیجه بیشتر نیاز به تمیزکردن دارد.

 

۳- کندانسور درون بدنه ی کابین یخچال فریزر یا کندانسور مخفی این نوع کندانسورها بین ورق و فوم بدنه ی یخچال قرار دارند، در واقع به دو طرف بدنه ی یخچال چسبیده اند. در این نوع از کندانسورها بدلیل اینکه بدنه ی خارجی یخچال فریزر حرارت کندانسور را منتقل می کند و بدنه ی یخچال فریزر سطح وسیع و هم سطح رنگی تمیزی دارد، گرد و خاک به ندرت از انتقال حرارت جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که هنگام بررسی کندانسور یخچال اگر تغییری در شکل ظاهری آن دیده شود یا احتمال برق دار بودن بدنه را دادید اگر در زمینه ی تعمیر یخچال فریزر سررشته ای ندارید، حتما با یک تعمیرکار لوازم خانگی مشورت کرده و از بی احتیاطی پرهیز نمایید.

علت تمیز کردن کندانسور یخچال چیست؟

شاید از خود بپرسید تمیز کردن کندانسور یخچال چه لزومی دارد؟ و حتی شاید تا به حال چنین کاری را انجام نداده اید. دوستان عزیز توجه کنید که اگر کندانسور یخچال گرد و غبار زیادی بگیرد و کندانسور نتواند به سهولت با محیط اطراف خود انتفال دما و حرارت انجام دهد،باعث می شود:

  • سرما سازی یخچال با مشکل مواجه شود. (علت سرما نداشتن یا خنک نبودن یخچال)
  • فیلتر یا درایر یخچال خراب شود.
  • کمپرسور یا موتور یخچال طول عمر کمتری داشته باشد.
  • آسیب دیدن سایر قسمت های داخلی یخچال
  • یخچال به صورت شدیدتر کار کند تا سرمای مورد نیاز را تامین کند.

پس نتیجه می گیریم که اگر نمی خواهیم برای یخچال ما چنین مشکلی پیش آید باید یخچال خود را هر سال برای سرویس، با یک مرکز معتبر تماس گرفت.

 

تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر

این دستورالعمل‌ها برای کندانسور متداول که پشت پنلی در بالای یا پایین یخچال قرار دارد هستند کارایی دارد. اگر یخچال فریزر شما کندانسور به شکل  ایستاده سیاه رنگ در پشت قرار گرفته، توصیه می‌شود که این کندانسورها را فقط با یک دستمال هر شش ماه یکبار تمیز کنید.

  1. یخچال‌تان را از برق در آورید تا برقی که به یخچال وارد می‌شود را قطع کرده باشید.
  2. پنل پشتی را در آورید تا کویل‌های و پره‌های سردکننده دیده شوند. در اغلب مدل‌ها، در آوردن پنل کار آسانی است.
  3. با لوله‌ی داراز و نازک جاروبرقی‌تان و با کمک یک بورس دسته بلند که شبیه بورس‌های بطری است- همه گرد و غبار و آشغال‌ها را تمیز کنید. مواظب باشید که پره‌های سرکننده خم یا تورفته نشوند. می‌توانید بورس کویل را از فروشگاه‌های لوازم یدکی تهیه نمایید.
  4. در عین حال که مواظب هستید تا کویل های کندانسور صاف بمانند و آسیب نبینند بین کویل‌ها را تا جای ممکن تمیز کنید. سپس با یک پارچه گرد و غبار سطوح را پاک کنید.
  5. کاور را سرجایش قرار داده و سپس برق یخچال را وصل نمایید تا یخچال شروع به کار کند.

چند نکته مهم در مورد تمیز کردن کندانسور

  • اگر یخچال در مکان شلوغی که در معرض گرد و خاک فراوانی قرار دارد باید هر 3 ماه اقدام به تمیز کاری کندانسور و موتور یخچال کرد.
  • فاصله یخچال از دیوار مجاور و پشت آن نباید کمتر از 10 سانتی متر باشد.
  • موقع تمیز کردن کندانسور یا موتور یخچال از ماسک استفاده کنید. چون گرد و خاکی که بر روی موتور و کندانسور جمع شده است به خاطر اینکه گرما دیده است بسیار نازک شده است و سریعا به ریه های تنفسی انسان می رسد.
  • هرگز فراموش نکنید که قبل از انجام تمیز کاری، دوشاخه برق یخچال را از پریز برق جدا کنید.
  • بعد از تمیز کاری کندانسور و موتور یا کمپرسور یخچال، با یک پارچه مرطوب تمام ریزگرد های گرد و خاک را پاک کنید. لطفا فقط دستمال یا پارچه مرطوب نه پارچه خیس.

 مشکلات رایج کندانسور یخچال

کندانسور هم مثل سایر قطعات یخچال ممکن است در طول زمان با مشکلاتی مواجه شود. یکی از مشکلات اساسی و رایج کندانسور یخچال، کثیف شدن آن می باشد. این قطعه در خارج از دستگاه و در مجاورت عوامل محیطی مثل گرد و خاک و قرار گرفته است. به همین دلیل ممکن است گرد و خاک و پرز موکت و فرش بر روی سطح آن نشسته و مثل یک عایق، از انتقال گرما به محیط جلوگیری نماید. در اثر بروز این اتفاق فرایند تبدیل گاز داغ به مایع سرد دچار مشکل شده و در نتیجه، در اواپراتور سرمای کمی به وجود می آید. بنابراین آلودگی کندانسور می توان کل سیکل سرمایش یخچال شما را با مشکل مواجه کند.البته فراموش نکنید که این مشکل مصرف برق یخچال را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. نشتی کندانسور یخچال نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات رایج این محصول شناخته می شود. در این حالت جایی از کندانسور دچار شکستگی یا سوراخ شده و گاز به بیرون نشت پیدا می کند. در هر صورت لازم است که مشکل کندانسور در اسرع وقت برطرف شود.

 

تعمیر کندانسور یخچال

بهترین روش برای تعمیر کندانسور یخچال، تمیز کردن این بخش است. برای این کار می توانید از یخچال یا جاروبرقی استفاده نمایید. نکته ای که وجود دارد این است که اگر در حین کار متوجه وجود تغییری در شکل ظاهری کندانسور شدید، باید حتما مراتب را به یک تعمیرکار گزارش دهید. همچنین از آنجا که ممکن است جریان برق در کندانسور وجود داشته باشد، بهتر است که برای تمیز کردن آن از یک تعمیرکار مجرب کمک گرفته و به این ترتیب از بروز برخی خطرها و آسیب ها جلوگیری نمایید.در شرایطی که کندانسور دچار نشتی شده باشد، باید اول محل نشتی پیدا شود؛ این کار نیاز به دستگاه ها و ابزار ویژه ای دارد که تنها تعمیرکاران حرفه ای با آنها آشنا هستند. بنابراین در این مورد نیز باید از یک تکنسین دارای تخصص کمک بگیرید که در این زمینه می توانید به وبسایت تعمیرگاه دیبا پشتیبان ایرانیان به آدرس dibaposhtiban.ir مراجعه نمایید.